Recenze audioknihy: Střípky času - Petra Slováková

Recenze audioknihy: Střípky času – Petra Slováková

Dospívající Jana je nucena postarat se sama o sebe, rozhodne se proto využít své schopnosti a přivydělává si prodejem starožitností přenesených z minulosti. Nejednou při své cestě bezohledně poruší časové předivo, a upoutá tak na sebe pozornost bytostí střežících kontinuitu. Před většími problémy ji naštěstí zachrání policejní vyšetřovatel, který jí posléze nabídne práci ve zvláštním oddělení. Jana se musí začlenit do týmu cizích lidí a naučit se svou schopnost pořádně ovládat. Zjišťuje, že existují i mnohem silnější bytosti, než je ona — čarodějové, kteří si podmanili město a vedou mezi sebou tajné války.

Žánr Young Adult má řadu klasických prvků, které lze nalézt i v této knize. Hlavní hrdinka je nepochopeným teenagerem, zároveň však ovládá jednu z nejvzácnějších nadpřirozených schopností. Tu se rozhodne využívat pro dobro, v tu chvíli se jí ale do cesty připlete záhadný cizinec s uhrančivýma zelenýma očima. Nemá žádný důvod mu věřit, protože stojí na straně zla, přesto však cítí, že mezi nimi existuje silné pouto. Hlavní kostra příběhu je tak v podstatě jedno velké klišé, v rámci žánru ale omluvitelné a příjemně zpracované.

Co se naopak úplně nepovedlo je detektivní zápletka, která má několik velkých mezer. Motivace hlavní záporné postavy je přinejmenším sporná a z příběhu jde znatelně cítit vliv Harryho Pottera. Přestože je tato zápletka nosnou linií příběhu, důraz je kladen na jiné věci. Nejlépe to ilustruje prvotní zápal hlavní hrdinky do vyšetřování, který postupně téměř úplně vyšumí.

Recenze audioknihy: Střípky času - Petra SlovákováStřípky času obsahují hodně akčních scén, ty jsou však často chaotické a nepřehledné.

Plusem je naopak ponuré prostředí Ostravy, do kterého autorka děj zasadila. Stopy temnoty zdárně přenesla i do dalších scén příběhu, je proto škoda, že se neodvážila vykročit z žánru YA zcela (např. rozvinutím milostných scén či detailnějším popisem minulosti hlavního hrdiny).  Kniha by si celkově zasloužila trochu větší rozpracování, vše se totiž odehrává během několika dní a přerod hlavní hrdinky tak nepůsobí příliš věrohodně. Navzdory tomu je však autorčin styl příjemný a pro mnoho mladších čtenářů může kniha představovat milé seznámení s žánrem urban fantasy.

Motiv cestování v čase autorka zpracovala velmi precizně a obohatila jej o řadu neotřelých prvků. Ukázala různá úskalí tohoto daru a velmi zajímavým způsobem propojila v proudu času dva mladé lidi. Díky tomu ani příliš nevadilo, že hlavní hrdinka využívala svůj dar především k tomu, aby se dozvěděla co nejvíc informací o svém záhadném partnerovi.

Střípky času se dočkaly zdařilého audiozpracování. Knihu namluvila divadelní herečka Sára Erlebachová, jejíž hlas se pro dospívající hrdinku Janu opravdu hodil. Obsah audioknihy není oproti originálu nijak zkrácený a má bezmála 10 hodin.

Střípky času jsou zdařilou YA knihou, ve které se hlavní hrdinové Jana a Petr poznávají díky cestování časem. Tento motiv autorka zpracovala velmi precizně a vytvořila tak zajímavý příběh lásky. Detektivní linie je však oproti tomu nedotažená a poněkud uspěchaná, což lze bohužel říci i o samotném závěru knihy.

Znáte tuto českou knihu? Četli jste ji, nebo se k vám dostala v audioverzi?

Bibliografická citace: SLOVÁKOVÁ, Petra. Střípky času [zvukový záznam]. [Praha]: Ova Audio, 2020. 1 audiodisk (9 hod., 58 min.).

1 komentář u „Recenze audioknihy: Střípky času – Petra Slováková

1. Neznám a asi ani neplánuji, ale už se mi párkrát stalo, že jsem znatelně cítila vliv HP (nebo třeba i něčeho jiného) a popravdě mě to štvalo. Neříkám, že hned kvůli tomu byla kniha špatná, ale řekněme, že mě to ruší. 😀