Recenze: Zřídla - Kristýna Sněgoňová

Recenze: Zřídla – Kristýna Sněgoňová

Pod našima nohama se nachází spousta věcí: třeba vodovody, plynovody, optické kabely, metro… Teda to zrovna v Brně ne, ale zato tam můžete narazit na magická Zřídla – skryté zásobníky mocné energie. Jejich Strážcem se může stát každý, kdo má dar a dokáže se na Zřídla napojit, ať už je to holka z knihovny, divný chlápek od vedle, nebo třeba nenápadný uklízeč z nádraží. Moc Zřídla se dá využít všelijak – třeba pro větší sílu, štěstí, lásku nebo tvoření úžasných věcí. Jenže teď mizí jedno Zřídlo za druhým a je jasné, že za tím stojí někdo ze Strážců. A může to být kdokoliv. Stahují se mraky a hrozí válka o tenčící se zdroje magické energie.

Druhá kniha Kristýny Sněgoňové Zřídla je temnou urban fantasy, která čtenáři už na úvodních stránkách naservíruje několik dramatický scén. Podobný je i ráz zbytku knihy, jejíž příběh se točí okolo tajemných magických zřídel. Ta disponují obrovskou mocí, kterou však dokáže využít jen několik málo jedinců. A mnozí z nich vůbec netuší, že toto jejich tajemství pod povrchem má své vlastní tajemství pod povrchem!

Už Ben Parker kdysi řekl, že s velkou mocí přichází i velká odpovědnost. Hrdinové, kteří nás knihou provádí, si toho jsou vědomi, jsou to však pořád jen lidé. Autorka je vykreslila velmi realisticky, tedy s klady i zápory. Můžeme tak sledovat, jak bojují se strachem, bolestí nebo třeba s alkoholem. Velké téma je i vyrovnání se s minulostí, která v knize představuje pomyslnou vedlejší linii příběhu.

Čím hlouběji se do knihy noříme, tím zřetelněji z ní vystupuje, že v tomto případě moc není dar, ale prokletí.

Tato pochmurnost provází celý příběh. Zřídla si tak v sobě nesou skoro až depresivní podtón, který z nich nečiní zrovna oddechové čtení. To vše navíc podporuje i zasazení do surového prostředí brněnských ulic, občasná vulgarita, černý humor a pochopitelně i nějaké ty mrtvoly.

Kniha se mi četla dobře, měla svižné tempo a detektivní zápletku, která byla navíc ještě okořeněný o prolínání minulosti a přítomnosti. Uznávám ale, že tyto dvě linie od sebe mohly být jasněji oddělené, např. názvy kapitol. Za mínus považuji i to, že některé scény z minulosti se zdály zbytečně osekané a snesly by více rozpracovat. Jinak se mi ale kniha Zřídla zdála promyšlená od začátku až do konce. Ten byl sice od určitého momentu trochu předvídatelný, autorka si však i navzdory tomu dokázala udržet čtenářovu pozornost, takže to nebyl zase takový problém.

Od knihy jsem dostala přesně to, co jsem očekávala – trochu surovější českou fantasy, ve které není nouze o napětí a velkou dávku magie. Autorka zpracovala neotřelý námět, který sice od určitého bodu směřoval k předvídatelnému závěru, kupodivu to však příběhu příliš neuškodilo. Plusem byly i kvalitně a uvěřitelně zpracované postavy, české prostředí a detektivní zápletka.

Láká vás česká fantasy tvorba? Znáte knihu Zřídla? A co autorčinu prvotinu Krev pro rusalku?

Bibliografická citace: SNĚGOŇOVÁ, Kristýna. Zřídla. První vydání. Praha: Epocha s.r.o., 2019. 397 stran. Fantastická Epocha. ISBN 978-80-7557-216-5.