blog.martinus.cz/

Recenze: Dva roky, osm měsíců a osmadvacet nocí – Salman Rushdie

Salman Rushdie popisuje v tomto díle katastrofální bouři, která zasáhne New York a převrátí naruby město i život jeho obyvatel. Je to přitom jen začátek vlny podivna, která změní tvář celého světa a promění ho v bojiště nadpřirozených sil. Během následujícího tisíce a jedné noci – dvou let, osmi měsíců a osmadvaceti dnů – se v zápase o všechno utká dobro a zlo, světlo a temnota. Zachrání civilizaci s jejími sny, ambicemi i obyčejnými lidskými životy princezna džinů Dunia se svými potomky, počatými před dávnými časy a nyní povolanými do války proti zákeřným běsům?

Salman Rushdie

Podle mě…

Kniha Dva roky, osm měsíců a osmadvacet nocí je bezesporu mnohovrstevnaté dílo. Na jednu stranu se jedná se o příběh na pomezí fantasy a magického realismu, na stranu druhou jde o spor racionalismu, víry a fantazie. Ať už jste však fanoušky fantastických příběhů nebo filosofie, určitě si v knize přijdete na své.

Salman Rushdie v tomto díle představuje své vlastní pojetí pohádek tisíce a jedné noci. Ty jeho se odehrávají v současném moderním světě, autor je však vypráví jako dávnou minulost. Na celý příběh tak pohlíží okem sarkastického historika, jehož úkolem je představit nemalé množství důležitých postav, jejich životních osudů a heroických činů. A když říkám nemalé množství, myslím to doslova – autor velmi detailně popsal nejen hlavní, ale i všechny vedlejší postavy. Někdy se tak může zdát, že je to vlastně příběhu o příběhu v příběhu o příběhu v příběhu. Poslouchala jsem knihu v její audioverzi a přiznám se, že někdy mi chvíli trvalo, než jsem se v tom kaleidoskopu osudů zorientovala. Navzdory tomu se však Rushdiemu podařilo udržet konzistentnost hlavní myšlenky!

Salman Rushdie

Autor vsadil na spojení různých pohádek, pověstí a příběhů vycházejících z nejen z východní tradice, ale i z prostření Indie a západních zemí.

Rushdie tak vytvořil temnější verzi pohádek tisíce a jedné noci, což vtisklo příběhu skvělou atmosféru s nádechem tajemna. Vše navíc ještě podpořil svojí úžasnou slovní zásobou. Oproti očekávání byla kniha také plná sarkasmu, groteskních scén a více či méně skrytých vtípků a narážek. Někdy jsem však měla pocit, že autor až příliš tlačí na pilu, např. když zmiňoval mainstreamové komiksy.

Část knihy je věnována filosofickému sporu mezi muslimskou mystikou a západním racionalismem. Pokud vám filosofie něco říká, užijete si tyto pasáže na zcela jiné úrovni, než já. V mém případě šlo spíše o podařené doplnění mnohavrstevnatého příběhu. Nebo jsem si to alespoň myslela, dokud jsem nedošla k samotnému závěru knihy. Tvrzení, že lidstvo lze spasit pouze racionalitou, totiž není myšlenka, kterou bych čekala v závěru takového příběhu. Nehledě na to, že i racionální bytost může páchat zlo. Ale to už odbočuji.

Knihu jsem poslouchala v její audioverzi. Ta oproti tištěné publikaci nebyla nijak zkrácená, měla 11 hodin a 41 minut, které jsem si užila i díky skvělé Haně Maciuchové, jež knize propůjčila svůj charismatický hlas. Líbilo se mi také, že jednotlivé kapitoly byly přehledně oddělené hudební vložkou, často i s přídavkem dalších zvuků, např. větru. Na nic si nemůžu stěžovat ani z hlediska kvalitu zvuku.

Když to shrnu…

Salman Rushdie naservíroval čtenáři nápadité spojení tradičních příběhů a moderní poetiky, jehož výsledkem byl velmi propracovaný humorný příběh s prvky fantasy. Autor se sice předvedl jako mistr vyprávění, v některých momentech se ale bylo detailů až zbytečně moc. Filosofická linie příběhu, která se zpočátku zdála velmi slušně vykonstruovaná, bohužel z autora udělala v závěru obyčejného proroka ateismu, což bylo trochu zklamání.

Salman Rushdie
Spisovatel Salman Rushdie. Foto: Wikimedia Commons.

Znáte tento příběh? Zaujal vás? A říká vám něco jméno Salman Rushdie?