Recenze: Osiánův cestovní kotlík aneb S Kelty nejsou žerty - Světlana Glaserová

Recenze: Osiánův cestovní kotlík aneb S Kelty nejsou žerty – Světlana Glaserová

Chcete vědět, jak to bylo doopravdy se Smolíčkem? Zajímá vás, kolika let se dožívají skřítkové měňavci ze Železných hor, jak funguje cestovní kotlík nebo z jakého důvodu se o nejvýznamnější vykopávce z doby železné nikdy nepsalo v žádných novinách? Tohle všechno a taky mnoho jiného, třeba o Keltech a králi Marobudovi a taky o jednom klukovi ze současného městečka Bojanov, se dočtete v nové knížce Světlany Glaserové.

Honzík Hrnčíř nosí hodinky s Harry Potterem, má rád fantasy knížky a baví ho prohlížet si encyklopedie. Ale do té doby, než navštíví o prázdninách keltský skanzen, ho nenapadne, že se sám stane hrdinou úžasného příběhu. Vypraví se s Osiánovým cestovním kotlíkem do tajemné země Keltů, a dokonce zvrátí průběh jedné války a pomůže svému praprapraprapředkovi. A mezitím mimochodem právě odhalí, kdo byl doopravdy Smolíček pacholíček, kterého známe z dětských pohádek. A jak se bude líbit keltskému chlapci Aedánovi v naší době? Neumí si sice poradit s řadou věcí, jako je třeba příbor, ale naštěstí kamarádi z Honzíkovy party jsou tu pro něj a pro to, aby ono báječné dobrodružství mělo šťastný konec!

Osiánův kouzelný kotlík je určený pro čtenáře už od 8 let, rozhodně ale neurazí ani ty dospělé. Toto pohádkové vyprávění o malém Honzíkovi je v první řadě dobrodružné, zároveň má ale i ambici poučit. Považuji za velké plus, že autorka nepřekročila onu pomyslnou hranici mezi vzděláním a zábavou a přesto se jí podařilo udržet příběh dostatečně podnětný. Myslím, že nejeden čtenář dostane díky této knize chuť vyrazit do archeoskanzenu v Nasavrkách a zjistit o Keltech něco nového.

Recenze: Osiánův cestovní kotlík aneb S Kelty nejsou žerty - Světlana GlaserováPříběh je poměrně dlouhý, je ale rozdělený na kapitoly. Ty jsou navíc dále členěny na kratší úseky, takže se v příběhu snadno zorientují i mladší čtenáři. Ti  se navíc mohou těšit i na stejně staré hlavní hrdiny, které trápí podobné problémy (jako je čištění zubů, čtení a přemoudřelé starší sestry).

Děj knihy je nápaditý, zároveň ale lehce srozumitelný.

Osiánův cestovní kotlík je kniha o magii a o přátelství. Ukazuje, že s partou kamarádů lze prožít úžasné dobrodružství, zároveň ale klade důraz i na mezigenerační vztahy a propojuje malé děti s prarodiči. Dalším důležitým prvkem knihy je i vzájemná důvěra a snaha o porozumění druhému. A to je, vzhledem k tomu, že příběh je postavený na kouzlech a magii, někdy opravdu těžké.

Za zmínku určitě stojí i krásné zpracování knihy. Ta se mi dostala do ruky jako ebook, v originále má ale jednoduché barevné ilustrace, které má na svědomí samotná autorka. Každá stránka je ohraničená zdobným rámečkem, na nadpisy kapitol je použitý zajímavý font a celkově je kniha po grafické stránce velmi povedená.

Osiánův cestovní kotlík mě velmi mile překvapil. Jedná se sice o pohádkově laděnou knihu pro malé čtenáře, určitě ale neurazí ani dospělé milovníky dobrodružných výprav napříč časem. Kromě magie má navíc i didaktický charakter, který podněcuje k většímu zájmu o keltskou minulost. Určitě ji doporučuji všem, kteří mají rádi napínavé pohádky okořeněné o trochu reálné historie.

Znáte tento příběh? Necháváte se zlákat pohádkovými knihami pro děti?

Bibliografická citace: GLASEROVÁ, Světlana. Osiánův cestovní kotlík, aneb, S Kelty nejsou žerty. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-00-05605-0.

3 komentáře u „Recenze: Osiánův cestovní kotlík aneb S Kelty nejsou žerty – Světlana Glaserová