Recenze: Belzebubové - JP Ahonen

Recenze: Belzebubové – JP Ahonen

Ďábelský komiksový fenomén Belzebubové se jako bouře žene planetou a rozsévá kolem sebe děs i vtip. Vypráví o rodince se zálibou v temné hudbě a okultních vědách. Táta Sløth, mamka Lucyfera, dospívající Lilith a benjamínek Leviatan se vyžívají v té nejroztomilejší morbidnosti, servírují humor černý jak šálek satanissima a ve své nekontrolované zábavě se nezaleknou ani velmistra Lovecrafta. Kolik kovových hrotů se vejde na jednoho člověka? Dá se na ultrazvuku poznat, jestli se vám narodí Antikrist? A na jakých hranicích budete podezřelí, když nepovezete narkotika?

Belzebubové jsou komiksovou jednohubkou, kterou autor původně zveřejňoval po jednotlivých stripech na své webové stránce. Tahle blackmetalová rodinka (si) však získala srdce tolika čtenářů, že se nakonec dočkala i vlastní knihy. Krásně provedené knihy, jež se pyšní nejen luxusní pevnou vazbou, která tvarem a velikostí zhruba odpovídá CD, ale pochopitelně i precizní kresbou. Autor si s jednotlivými stripy pohrál a vymazlil je do všech detailů, a to včetně trochu děsivého motivu chybějících nosů. Obrázky jsou pochopitelně vyvedené v černé a bílé, příběhu to ale na barvitosti neubírá.

Svojí stavbou kniha připomíná sitcom, čemuž odpovídá i epizodní charakter příběhů. Ty jsou zpočátku hodně krátké a často se v nich prolíná současnost s minulostí. Občas je díky tomu trochu náročné se zorientovat, hlavně s přihlédnutím na to, že díky corpse paint (pomalovaným obličejům) jsou si některé postavy podobné. Naštěstí se poměrně záhy objevuje propracovanější dějová linie, která dělá z Belzebubů víc, než jen obyčejné stripy.

Recenze: Belzebubové - JP Ahonen

Kniha má být v první řadě vtipná, neočekávejte proto zesměšňování, vulgarity ani kopání do církve.

Vtip je postaven na bizarním střetu běžných životních situací a metalové kultury líznuté okultismem. Můžete si tak užít pořádnou nálož černého humoru, trochu té morbidnosti a různých narážek. Ty sice mohou trochu vyšumět, pokud toho o metalu zrovna moc nevíte, i tak si ale myslím, že kniha není určená jen pro milovníky tohoto hudebního žánru. Ostatně Addamsova rodina taky pobaví i mainstreamového diváka.

Za jediné výrazné mínus považuji fakt, že humor je monotematický. Kniha Belzebubové je ale krátká, její přečtení je v podstatě otázkou několika desítek minut, takže to příliš neubírá na čtenářském zážitku. Ten se dá navíc ještě vylepšit za pomoci hudebního alba Pantheon Of The Nightside Gods, což je naprosto reálné hudební album této naprosto kreslené kapely.

Komiks Belzebubové je zábavný, originální, děsivý a zároveň i tak trochu nepatřičně laskavý. Určený je pochopitelně hlavně pro fanoušky metalové hudby, okultismu a všech odstínů černé barvy. Věřím ale, že dokáže zaujmout i mainstreamového čtenáře, který se nebere příliš vážně. Ostatně já jsem toho příkladem.

Zaujala vás kniha? Sledujete internetové stripy Belzebubs, nebo jde tenhle druh humoru naprosto mimo vás?

Bibliografická citace: AHONEN, JP. Belzebubové. Překlad Naďa Špetláková. Vydání první. V Praze: Paseka, 2020. 121 stran. ISBN 978-80-7637-064-7.