Možná vás překvapí, že lásku ke knihám můžete probudit už u poměrně malých dětí. Není to vůbec těžké, návyky, které má šestnáctiměsíčního batole se ale značně liší od starších dětí, které už mají větší slovní zásobu a udrží delší dobu pozornost. Pamatujte, že batolata začala teprve objevovat svět a musíte proto volit takové knihy, které budou odpovídat jejich dovednostem.
Zaměřte se na obrázky
Asi nebude žádným překvapením, že knihy pro takto malé děti tvoří v první řadě obrázky. Čím menší dítě je, tím jsou obrázky větší a jednodušší. Příčina je nasnadě – když se dítě narodí, vidí přibližně 30x hůř, než dospělý člověk. To je také důvod, proč jsou leporela pro kojence tvořená černobílými kontrastními obrázky, které pomáhají stimulovat jejich oči. V mozku dětí se díky tomu vytváří nová nervová spojení, která jim později umožňují udržet déle pozornost.
Jak tedy na to? Každé „čtení“ s malým objevitelem začněte tím, že si společně prolistujete knihu a prohlédnete obrázky. Nechte batole, aby vám samo ukázalo, co ho zrovna zajímá. Často to bývají věci, které se teprve nedávno naučilo poznávat či pojmenovávat. Následně mu můžete ukázat i další zajímavé obrázky, nebo třeba menší detaily, kterých si do té doby samo nevšimlo.
Neupínejte se k textům
Knihy pro batolata mají textu opravdu pomálu – jak už bylo řečeno, malé děti totiž nedokážou udržet delší dobu pozornost. I dvě poměrně krátké věty pro ně mohou představovat jen zbytečné zdržení při prohlížení příběhu, což nejspíš nejednoho dospělého zaskočí. Zde platí jednoduché pravidlo – nic si z toho nedělejte.
Dokud je dítě malé, můžete text úplně ignorovat a prostě si s potomkem jen povídat o tom, co vidí na kterém obrázku. Později si jistě dokážete osvojit umění zrychlené interpretace, kdy příliš složitý příběh vyjádříte v jednoduché větě. A teprve ve chvíli, kdy ucítíte, že už dítě dokáže udržet pozornost, můžete mu začít reálně předčítat.
Rozvíjejte vaše batole
Čtení obrázkových knih pomáhá malým dětem rozvíjet jejich slovní zásobu. Můžete to ještě aktivně podpořit tím, že budete popisovat věci, které dítě zatím nezná. Později k tomu můžete přidávat i přídavná jména (smutná žirafa, veliký pes, pruhovaná zebra), barvy a čísla. Větší děti už dokážou hledat na obrázcích konkrétní tvary či objekty, nebojte se je k tomu vybízet.
Jakmile knihu přečtete, zeptejte se dítěte, zda se mu líbila. Postupem času můžete tyto prosté dotazy nahradit otevřenými otázkami (např. proč je žirafa smutná?). Ty budou vaše batole nutit k většímu zamyšlení.