Recenze: Ilustrovaný muž – Ray Bradbury

Jsou příběhy, které žijí vlastním životem. Právě takové na sobě nosí záhadný Ilustrovaný muž. Celé jeho tělo pokrývají tetování, která vytvořila dávno zmizelá čarodějka snad z jiné planety. Bezejmenný vypravěč se setká s Ilustrovaným mužem a nahlédne do výjevů, které se mu odehrávají před očima. Ty po svém vylíčí – osmnáct příběhů, osmnáct ilustrací.

Poprvé jsem se s Rayem Bradburym setkala ještě na základní škole, když jsem v čítance našla úryvek z jeho knihy Marťanská kronika. Už tehdy na mě zapůsobil tak silně, že si na text dodnes pamatuji! Stejně silný zážitek jsem měla i s jeho ostatními díly, mimo jiné právě i s knihou ‚Ilustrovaný muž‘.

Jednotícím prvkem všech osmnácti povídek je starý tulák, jehož tělo je poseté zvláštními magickými tetováními. Stačí se na ně podívat a ony začnou vyprávět příběhy, ze kterých často mrazí. Na první pohled jsou velmi různé – zachycují virtuální realitu, klonování a cestování vesmírem, prostorem i časem – všechny však zobrazují detailně psychologicky propracované postavy. Ty jsou nuceny vypořádat se s velmi temnými pocity, jako osamělost, bolest, smutek, nepochopení, odcizení a beznaděj.

Navzdory tomu je však v příběhu ukrytá naděje a víra v lidskost.

‚Ilustrovaný muž‘, stejně jako další Bradburyho díla, velmi citelně zrcadlí jeho obavy z moderních technologií, respektive z toho, že je lidé nezvládnou. Tentokrát se ale autor v hojné míře dotýká i dalšího velkého tématu, kterým je víra. Tyto duchovní, někdy až filosofické pasáže, v sobě často nesou velmi silná poselství, která jsou platná jak na Zemi, tak i na ostatních záhadných místech vesmíru.

Mimo tato témata, která jsou překvapivě stále velmi aktuální, je kniha ‚Ilustrovaný muž‘  plná napětí a vzrušení, které čtenáře snadno pohltí. Jednotlivé povídky jsou sice krátké, každá je však velmi pečlivě propracovaná a obsahuje myšlenky, nad kterými se musí čtenář často pozastavit. Knihu tak nelze přečíst za pár hodin.

Ne nadarmo je ‚Ilustrovaný muž‘ řazen mezi důležité milníky americké sci-fi literatury. Jedná se o velmi silnou knihu, která sice obsahuje hodně melancholie, nepochopení a beznaděje, na druhou stranu však zároveň ukazuje, že lidskost je všudypřítomná. Každá z osmnácti povídek je do detailu propracovaná, napínavá a strhující. A to i ty, které jsou dlouhé jen několik stran! Knihu určitě doporučuji, stejně jako ostatní díla Raye Bradburyho.

Znáte Raye Bradburyho? Láká vás jeho ‚Ilustrovaný muž‘?

Těším se na vaše příspěvky,

Bibliografická citace: BRADBURY, Ray. Ilustrovaný muž. 1. vydání tohoto souboru. V Praze: Plus, 2017. 269 stran. ISBN 978-80-259-0637-8.